ADAS en het Rijhulpsysteem voor Rijexamens in 2024

ADAS, wat staat voor Advanced Driver Assistance Systems, speelt een belangrijke rol in moderne auto’s. Vanaf 1 januari 2024 zal de examinator tijdens rijexamens niet alleen vragen stellen over voertuigcontroles, maar ook over de aanwezige rijhulpsystemen.

Deze rijhulpsystemen spelen een belangrijke rol in het veilig en comfortabel rijden. Voor meer informatie over ADAS en hoe deze systemen kunnen worden gebruikt tijdens het praktijkexamen, kun je terecht op de website van het CBR. Voor een optimale weergave van deze pagina, wordt geadviseerd om deze te bekijken via een computer of laptop..

Voorbeeldvragen:

  • Welke ervaring heb jij met het gebruik van rijhulpsystemen?
  • Heb je wel eens meegemaakt dat de auto onverwacht reageerde door een rijhulpsysteem?
  • Waar zie je de informatie als het rijhulpsysteem je informeert?
  • Wat kan een gevolg zijn van een vervuilde sensor op de werking van rijhulpsystemen?

Deze vragen helpen examinatoren om de kennis en ervaring van kandidaten met rijhulpsystemen te beoordelen.

Overeengekomen Naam Systeem
Categorie Euro NCAP
Korte beschrijving
Comfort/veiligheid
Default aan/uit of laatste gebruikersmodus
Cruise Control (CC)   Biedt de mogelijkheid om uw snelheid vast te zetten zodat het gaspedaal losgelaten kan worden. Comfort Uit
Adaptive Cruise Control (ACC) Assisted Driving Speed Assist Systems Biedt de mogelijkheid om de gewenste snelheid en afstand tot de voorligger in te stellen. Comfort Uit
Speed Limit Information Function (SLIF)
Nederlandse naam: Snelheidslimietherkenning
Speed Assist Systems Toont verkeersborden alleen met snelheidslimiet (die de bestuurder wellicht kan missen) op een scherm in het voertuig en waarschuwt de automobilist bij overschrijden ervan. Veiligheid & Comfort Aan
Traffic Sign Recognition (TSR)
Nederlandse naam:Verkeersbordherkenning
Speed Assist Systems Toont verkeersborden (die de bestuurder wellicht kan missen) op een scherm in het voertuig. Veiligheid & Comfort Aan
Intelligent Speed Assistance (ISA)
Nederlandse naam: Intelligente snelheidsassistent (ISA)
Speed Assist Systems Speed control functie gekoppeld aan snelheidsinformatiefunctie. Past automatisch snelheid aan geldende snelheid. Veiligheid & Comfort Uit
Speed Control Function
Nederlandse naam: snelheidsbegrenzer
Speed Assist Systems Zorgt ervoor dat de auto niet sneller rijdt dan de snelheidslimiet die de bestuurder heeft ingesteld. Veiligheid & Comfort Uit, mag wettelijk niet aan staan bij start
Forward Collision Warning (FCW) Autonomous Emergency Braking (AEB)
Nederlandse naam: Autonoom noodremsysteem
Functie die waarschuwt bij dreigende botsingen Veiligheid Aan
Autonomous Emergency Braking (AEB)
Nederlandse naam: Autonoom noodremsysteem
Autonomous Emergency Braking (AEB) Grijpt bij gevaar in door het voertuig middels een noodstop tot stilstand te laten komen. Levert bij een remactie van de bestuurder automatisch de maximale remkracht Veiligheid Aan
Lane Keep Assist (LKA)
Nederlands: Rijstrookondersteuning
Lane Support Systems Geeft stuurcorrecties en/of een waarschuwing wanneer u onbedoeld uw rijstrook dreigt te verlaten. Veiligheid Aan (wanneer GSR actief wordt, maar voor meerdere fabrikanten is dit nu al het geval) Oudere systemen staan op Laatste gebruikersmodus waarbij de laatste instelling van de bestuurder wordt bewaard
Lane Departure Warning (LDW)
Nederlands: Rijstrookondersteuning
Lane Support Systems Waarschuwt wanneer u van uw rijstrook afdwaalt zonder dat u uw richtingaanwijzer heeft gebruikt. Veiligheid Laatste gebruikersmodus
Emergency Lane Keeping (LKA)
(also includes Active BlindSpot)
Lane Support Systems Dit is effectief de default ON versie van LKA, maar hier zit ook Road Edge detection (wegkantherkenning zonder belijning) in. Veiligheid Aan
Lane Centering   Houd voertuig in het midden van de rijstrook. Comfort Uit
Blind Spot Warning (BSW) Nederlandse naam: Dodehoekwaarschuwing   Lichtsignaal waarschuwt bestuurder indien deze wordt ingehaald. Geeft ook licht- en/ of geluidsignaal, als de bestuurder toch van rijstrook verandert. Veiligheid Aan
Drowsiness detection
Nederlandse naam: Vermoeidheidsherkenning
  Herkent vermoeidheid bij automobilist en geeft een waarschuwingssignaal of grijpt in dmv een gecontroleerde stop en sneller ingrijpen van Safety ADAS Veiligheid Laatste gebruikersmodus (vanaf 2023 aan in Euro NCAP en wanneer in GSR)
Distraction recognition
Nederlandse naam: Afleidingsherkenning
  Herkent afleiding bij de automobilist en geeft een waarschuwing (huidige systemen). Veiligheid Aan
Navigation Systems
Nederlandse naam: Navigatiesysteem
  Geeft een automatische routebeschrijving zonder actuele verkeersinformatie. Comfort Uit
Traffic Information
Nederlandse naam: verkeersinformatie
  Geeft actuele verkeersinformatie weer. Denk aan wegwerkzaamheden en fileinformatie. Veiligheid & Comfort Laatste gebruikersmodus
Omgevingscamera   Kan achteruitrijdcamera, combi van vooruit en achteruit of 360 graden camera zijn. Comfort Afhankelijk van merk
Assisted Parking   Auto stuurt automatisch in bij fileparkeren, automobilist geeft gas en moet remmen. Comfort Uit
Remote Control Parking   Voertuig parkeert zichzelf zelfstandig op een parkeerplaats onder supervisie van automobilist. Comfort Uit
Rear Collision Warning (RCW)   Detectie van gemotoriseerd verkeer tijdens achteruitrijden Veiligheid Laatste gebruikersmodus
 

Scroll naar boven